Monday, January 21, 2008

En jävla arg bok


En god vän till mig, Mattias Ericsson, har skrivit en bok. Tänka sig. En alldelles egen bok. Det är nu fullt möjligt att både skriva och ge ut en bok under förlaget Vulkan. Alla med författardrömmar kan själv ge ut sina alster därigenom. Titta in så får ni se.

Mattias har alltså skrivit en roman som heter "Kräftorna - den ensammes hämd".
Boken är skriven under en längre period och kretsar kring två personer - "Han" och "Hon".
Där Hon lämnar honom och han dömer henne omedelbart till döden då han anser att hon förått honom.
Hatet han fylls av genomsyrar berättelsen och tar enligt mig ganska otäcka vägar. Kanske detta för att jag känner Mattias som en snäll person och kanske för att jag förvånas över hur mycket hat som runnit ur honom och ner på dessa sidor.

Men hela boken är inte en enda långt raseriutbrott utan man bjuds även på stunder av lycka, där kärleken spirar. Dessa sidor behövs för att ge boken luft. För att inte tappa intresset. Och för att förstå.

Det är dock islkan som är huvudpersonen i detta. Essensen av ilska och hat.
"Han" är fylld med så mycket känslor att boken nästan vibrerar när man läser den.

Jag kan inte annat än rekommendera Mattias debutroman. Köp och läs. Det är den väl värd.

1 comment:

Anonymous said...

Kom tillbaka