Friday, March 30, 2007

Kisshiss

Som barnvagnsförare är man ofta tvungen att använda hissarna för att ta sig ner i tunnelbanan. Ni vet, dom där hissarna som nästan vibrerar av vidrighet och som man inte gärna ställer sig i frivilligt. Det finns inte en yta i hela hissen eller dess närhet man ta i utan att ha handskar på sig.

Nu är man inte bara tvungen att själv stå och marineras i piss- och skitdoften som ofta osar i dessa små trånga utrymmen. Nu ska man även rulla in sina två små söta, mjuka och gosluktande barn i samma verklighet som kollektivtrafiken erbjuder.

Häromdagen slogs jag av en tanke. Att hissarna används som toalett av diverse människor är knappast någon nyhet. Man hoppas bara slippa få bajs på skorna. Vad som däremot överraskade mig är att en takfläkt i hissjäveln surrar igång när man trycker på knappen.
Vafan? Förutsätter man att jag ska skita nu? Eller är det för att jag inte ska dö av syrebrist? Helt fantastiskt.

En vän till mig nämde att i Frankfurt hade man löst problemet genom att ha genomskinliga hissar. Så alla runtomkring såg vad som försegick i hissen.
Smart tänkt! Något för SL att fundera på tills nästa gång kanske?

No comments: