Tuesday, April 10, 2007

Samvete om det är bra PR

Nu ska H&M också vara miljömedvetna. De satsar stenhårt på sin ekologiska kollektion där bomullen tydligen ska vara så himla bra och fint uppodlad. "Organic Cotton" har man döpt det hela till. Enligt anslag är det "Better for nature & better for you" och ska då vara odlat utan kemiska bekämpningsmedel etc. Jag har faktiskt köpt en sweatshirt från kollektionen. Mest för att bomullen är grymt mjuk och för att tröjan även är snygg (duh). Den kostade 249 spänn. Förbannat billigt må jag säga. Hela Modesverige är helt galna, kollektionen formligen flyger ur butikerna.

Men...jag har bara en fråga.
Om man nu är så jävla mån om miljön, varför tillverkar man inte ALLA sina kläder av denna bomull? Jag menar, så mycket dyrare är det inte. Ett linne kostar 99 spänn, en sweatshirt 249 etc. Det är så vitt jag kan se, samma låga priser som innan. Kan man dessutom garantera de duktiga bomullsodlarna att en helt jävla enorm volym av bomull kommer att beställas framöver, kommer nog inte prisjusteringar vara något problem från odlarnas sida.

Men då kan man kanske inte hypa sina kläder vilket verkar vara H&Ms nya grejj. Att få varenda modemedveten flicka i världen helt fuktig för att ngn kändis ritat ihop nån kollektion verkar vara grejjen. Nu även ridandes på miljövågen som fullkomligt rasar över oss. Vem fan minns fågelinfluensan dagar som dessa?


No comments: