Sunday, August 19, 2007

Vila i frid, men får vi ta en bild först?

Jag är en mycket stark motståndare till den skitjournalistik som våra kvällstidningar sysslar med. Dessvärre följer andra tidningar efter. DN som annars har en ganska bra inställning till nyheter och hur dessa ska publiceras tagit ett rejält steg mot skvallerpressen iochmed denna artikel.

DN har skickat en av sina reportrar att följa Ingmar Bergmans begravning. En Anna-Maria Hagenfors skriver en lång artikel om händelsen. När jag läser den slås jag av hur hon beskriver det hela som om hon står på röda mattan och kommenterar kändisars inträde i en festlokal eller biograf. Någonstans mitt i artikeln ojas det om hur hon inte får tillträde till området utan får stå i en hage och plocka fästingar.

Ja du kanske inte skulle tagit din lilla svarta blåsa och pumps?
Och kanske ska du sätta ditt lilla problem med insekter i jämförelse med det faktum att någon är död lite längre bort?

Vad tror hon? Ingmar var någons far, någons vän. Inte enbart en ikon inom svensk film som måste bli bevakad. Kan han kanske slippa "kändisstämpeln" på sin sista färd? Kan han och hans närmaste slippa bli jagade av en fotograf under denna stund?

Dessutom kunde man igår på TV4s nyheter se en väldigt skakig film, troligtvis tagen från väldigt långt avstånd, som visade när Peter Stormare tog sitt sista farväl till sin vän. Varför i hela världen visar man detta? Vad tillför detta nyheten om Ingmar Bergmans begravning? Jag fattar inte. En begravning är nog bland det privataste jag kan tänka mig och inget vi behöver bilder till för att förstå.


No comments: